Małgorzata Matraszek
Małgorzata Matraszek – sekretarz naukowy Centrum Wspomagania Rozwoju Osobowości. Specjalista psycholog kliniczny, psychoterapeuta dzieci, młodzieży i dorosłych, diagnosta i terapeuta pedagogiczny. Terapeuta Johansena IAS i Neuroflow Aktywnego treningu Słuchowego. Wykładowca akademicki w Mazowieckiej Uczelni Medycznej.
Kwalifikacje zawodowe:
- Specjalista psychoterapeuta dzieci i młodzieży – tytuł nadany przez Dyrektora Centrum Egzaminów Medycznych 2024 r.
- Specjalista psycholog kliniczny – tytuł nadany przez Dyrektora Centrum Egzaminów Medycznych 2015 r.
- Psychologia Kliniczna – studia podyplomowe 2012 - 2014 r.
Wybrane zagadnienia:
- zaburzenia psychiczne i zachowania u dzieci i młodzieży
- specjalistyczna diagnoza psychologiczna dzieci i młodzieży o zaburzonym rozwoju
- grupy szczególnego ryzyka zaburzeń w okresie dzieciństwa i dorastania
- zaburzenia psychiczne i zaburzenia zachowania
- kliniczna diagnoza psychologiczna
- diagnostyka i terapia w chorobach somatycznych
- formy zaburzeń w okresie dzieciństwa i dorastania
- ogniskowe zespoły zaburzeń behawioralnych
- Czteroletnie szkolenie w zakresie psychoterapii atestowane przez Polskie Towarzystwo Psychiatryczne prowadzone przez Instytut Psychiatrii i Neurologii. 2013 r.
Wybrane zagadnienia:
- psychoterapia humanistyczna
- psychoterapia poznawcza
- psychoterapia behawioralna
- psychoterapia psychodynamiczna
- psychoterapia grupowa
- psychoterapia uzależnień
- psychodrama
- genogram
- terapia systemowa
- psychoterapia psychoz
- psychoterapia indywidualna - krótkoterminowa
- Kurs w zakresie terapii poznawczo - behawioralnej dzieci i młodzieży - 2022 r.
Wybrane zagadnienia:
- diagnoza w psychiatrii dzieci i młodzieży
- terapia poznawcza i behawioralna u dzieci i młodzieży - podstawy teoretyczne - zasady behawioralnej modyfikacji zachowań, behawioralna diagnoza problemowa
- zaburzenia eksternalizacyjne
- techniki behawioralne w pracy z dziećmi oparte na behawioralnej modyfikacji zachowań w oparciu o ADHD i ODD i modyfikację zachowań agresywnych
- techniki poznawcze i behawioralne w poszczególnych zaburzeniach
- zaburzenia internalizacyjne
- psychoterapia zaburzeń lękowych u dzieci i młodzieży - programy ukierunkowane na dziecko i jego opiekunów
- psychoterapia depresji u dzieci i młodzieży, praca nad samooceną nastolatka
- terapia poznawcza nastolatka
- całościowe zaburzenia rozwoju - autyzm i zespół Aspergera
- tiki i zespół Tourette'a
- Certyfikat Terapeuta Metody Indywidualnej Stymulacji Słuchu Johansen 2011r.
- Metodyka nauczania języka angielskiego – studia podyplomowe 2007 r.
- Terapia pedagogiczna uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się - studia podyplomowe 2003 r.
Wybrane kursy kwalifikacyjne i szkolenia:
- Podstawy stosowania Skali Inteligencji Wechslera dla Dzieci WISC-V
- Poszerzona analiza i interpretacja Skali Wechslera dla Dzieci WISC-V
- Testy w diagnozie neuropsychologicznej - przegląd metod.
- Stosowanie i interpretowanie Skali Inteligencji i Rozwoju IDS oraz IDS-2.
- Neuropsychologia kliniczna dziecka. Teoria i praktyka.
- Przebieg procesu psychoterapii psychoanalitycznej z dzieckiem – techniki pracy i interpretacja.
- Konsultacja wstępna z dzieckiem i jego rodzicami- diagnoza i początek procesu psychoterapeutycznego.
- Grupowy trening balintowski.
- Kurs Dyskalkulia. Od diagnozy do skutecznej pomocy.
- Bateria dyskalkulia. Uprawnienia diagnostyczne.
- Kurs Diagnoza i rehabilitacja ortoptyczna w dysleksji.
- Letnia szkoła psychoterapii poznawczo-behawioralnej.
- Zasady psychologicznej interpretacji wybranych technik diagnostycznych – program poszerzony o najnowsze trendy.
- ACT na złość. Terapia Akceptacji i Zaangażowania w pracy z zaburzeniami zachowania u dzieci i młodzieży.
- Praca z dzieckiem krzywdzonym, psychoterapia traumy, praca z zachowaniami autoagresywnymi.
- Leczenie zaburzeń lękowych u dzieci i nastolatków - zastosowanie terapii poznawczo-behawioralnej w praktyce.
- Trichotillomania i złe nawyki, zaburzenia wydalania, jedzenia, masturbacja dziecięca.
Udział w konferencjach naukowych:
- Konferencja „Nowe trendy w diagnozie specyficznych zaburzeń uczenia się: dysleksja i zaburzenia językowe SLI”.
- Wpływ zaburzeń słuchu i alergii na edukację dziecka.
- Psychoterapia poznawczo-behawioralna dzieci i młodzieży.
- X International Congress on Traumatic Stress - współautorka z prof. dr hab. Marią Siwiak-Kobayashi prezentacji pt. “Uprooting and PTSD”.
- VI Konferencja Naukowa “Przeciwdziałanie przemocy wobec dzieci. Postępowanie w przypadku wykorzystywania seksualnego dzieci. Diagnoza Zespołu FAS, FAE.
- X European Conference on Traumatic Stress.
- Diagnoza zespołu nadpobudliwości psychoruchowej.
- Międzynarodowa konferencja naukowo-warsztatowa „Drama metodą edukacji”.
- Dysleksja: od badań mózgu do praktyki.
Organizacja konferencji naukowych:
- Dysleksja rozwojowa – ex cathedra.
- Dysleksja rozwojowa – zaburzenia towarzyszące.
- Integracja sensoryczna a neuronauka – od narodzin do starości.
- Teoria integracji sensorycznej w diagnozie i terapii dzieci z dysfunkcjami rozwojowymi.